מה ההבדלים בין סוגי הפסוריאזיס השונים

פסוריאזיס היא מחלת עור כרונית ולא תמיד נעימה, שבה מופיעם נגעים על העור בצבע אדמדם המכוסים בקשקשים בגווני לבן וכסוף. זוהי איננה מחלה מדבקת, ולרוב לא מסכנת חיים, אך בשל החזות הפחות אסתטית שלה והגירודים המטרידים, היא גורמת לקושי אצל החולה. לפסוריאזיס יש סוגים שונים, וכל סוג נראה ומתנהג אחרת.

 

מהי מחלת הפסוריאזיס?

שמה בעברית הוא "ספחת", וזוהי מחלה לא קלה לטיפול. הסיבה לגרימת המחלה לא ידוע, אבל ישנה השערה רווחת שזוהי מחלה אוטואמיונית, כלומר, מערכת החיסון פוגעת בגוף. אצל אנשים עם עור בריא, תאי העור נושרים ומתחלפים כל הזמן. זו פעולה קבועה שאנחנו אפילו לא שמים לב כשהיא קורית.

אצל חולי פסוריאזיס, קצב ההתחדשות של העור הוא הרבה יותר מהיר, ותאי העור החדשים נוצרים טרם תאי העור הישנים הספיקו לנשור. פעולה זו, גורמת לשטחי העור להראות בולטים ואדומים. המחלה היא כרונית, לא מדבקת, ומאופיינת בגרד עז. הויזואליות של הנגעים יכולה להרתיע את סביבת החולה, מה שעלול ליצור אצלו מצב נפשי ירוד.

 

סוגים שונים של המחלה

סוגי הפסוריאזיס הם שונים, ולכל מחלה יש קצב התפתחות משלה שמשתנה בין אדם לאדם:

פסוריאזיס אריתרודרמית – רובו של שטח הגוף יהיה אדום ומכוסה בנגעים של פסוריאזיס. המחלה עלולה להתפרץ לאחר שאדם הפסיק ליטול סטרואידים והיא מלווה בכאבים, גירוד קשה ונפיחות. הסוג הזה הוא דלקת חמורה של העור. משום שהוא נמצא על חלקים רבים של הגוף, יכול להיות לגוף קושי לאזן ולווסת את עצמו מבחינת מערכות הגוף וזה יכול להעמיד את החולה בסיכון חיים. פעמים רבות, הנגעים ילוו בעיוותים בציפורניים.

פסוריאזיס גוטטה – פסוריאזיס טיפתי שנפוץ בעיר אצל ילדים. הנגעים יופיעו כנקודות אדומות, דמוי טיפות גשם. לרוב, הסוג הזה יופיע בקרקפת, בגפיים ופלג הגוף העליון.

פסוריאזיס וולגריס – זהו הסוג הכי נפוץ של המחלה. הנגעים מתרוממים מעל שטח העור, מעין גבעות קטנות בצבע אדום, והם מכוסים בקשקשת ותחומים מסביב. המחלה לרוב תופיע בציפורניים, גב, ברכיים, קרקפת ומרפקים.

פוסטולר פסוריאזיס – נדיר באופן יחסי, והנגעים שמופיעים מגיעים עם מוגלה. הם מופיעים בעיקר בכפות הידיים, הרגליים ובאצבעות. למרות המוגלה, היא איננה מדבקת משום שלא מכילה חיידקים. בנוסף, לסוג הזה יש צורה חמורה יותר ואליה עשויים להתלוות גלי חום גבוהים מאוד של 40 מעלות. בנוסף, החולה עלול להרגיש רע ועם צמרמורות, והסוג הזה יכול לסכן חיים ולכן יש לטפלו בצורה משמעותית יותר.

פסוריאזיס אינברסה – יופיע באיזורי קיפול של העור כמו מפשעות, איברי מין, טבור ובית שחי.

 

לסיכום

מחלת הפסוריאזיס נפוצה והגורם המדוייק לסיבתה עדיין לא נמצא. ישנם סוגים שונים של המחלה, וכל סוג יתאפיין באזורים שונים בגוף. ברובם יהיה גירוד מטריד, וזוהי מחלה כרונית, לא מדבקת, אך יש לנסות ולטפל בה בכל האלטרנטביות המוצעות.

אבנים

 

תוכן עניינים
מצאתם את מה שחיפשתם ? שתפו בקליק
נשמח לעמוד לשירותכם
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
תאריך מוצלח.
כללי
6 טיפים לדייט מוצלח

דייט ראשון יכול להיות מלחיץ, אבל הוא גם יכול להיות הזדמנות נהדרת להכיר מישהו חדש ומעניין. קבלו 6 טיפים שיעזרו לכם להפוך את הדייט שלכם למוצלח.   1 – בחרו

איך צריך לפעול באירוע לב
בריאות
איך צריך לפעול באירוע לב?

אירוע לב הוא מצב רפואי חירום המתרחש כאשר זרימת הדם לחלק מהלב נחסמת, וכתוצאה מכך נגרם נזק לשריר הלב. זהו אחד הגורמים השכיחים המובילים לתמותה ברחבי העולם, ולכן חשוב מאוד

עולם ומלואו הכירו 5 סוגים של עדשות מגע
בריאות
עולם ומלואו: הכירו 5 סוגים של עדשות מגע

עדשות מגע חוללו מהפכה בעולם של אביזרים לתיקון ראייה והציעו חלופה נוחה ופרקטית למשקפי ראייה רגילים. עם התקדמות הטכנולוגיה, יש כיום סוגים שונים של עדשות מגע שזמינות בשוק ויכולות לתת