הופיעו שלפוחיות אדומות על גופכם? עצרו הכל, ייתכן ויש לכם מחלה מסוכנת

שלבקת חוגרת היא מחלה שנגרמת מזיהום נגיפי ויראלי ומתבטאת לרוב בשלפוחיות אדומות על העור ובכאבים חזקים במיוחד. הנגיף שגורם לשלבקת חוגרת נקרא וריצלה זוסטר (VZV), ומדובר באותו הנגיף שגורם לאבעבועות רוח אצל ילדים.

הנגיף הזה שייך למשפחת נגיפי ההרפס, וכמו כל הנגיפים ששייכים למשפחה הזאת גם הוא אינו נעלם מהגוף לאחר שהזיהום עובר, אלא נותר בגוף באופן רדום. כלומר, אנשים שחלו בילדותם באבעבועות רוח נושאים את הנגיף בצורה רדומה. בשלב מסוים , ולעיתים אף עשרות שנים אחרי ההחלמה מאבעבועות הרוח, הנגיף 'מתעורר' אצל חלק מהאנשים, הופך לפעיל וגורם למעשה לשלבקת חוגרת.

 

מדוע הנגיף מתעורר מהתרדמת?

באופן כללי ניתן לומר שעם ההזדקנות וההיחלשות של המערכת החיסונית שלנו קל יותר לנגיף להתפרץ, וזו הסיבה שהמחלה נצפית באופן מובהק  באוכלוסייה המבוגרת – כ-40% מהחולים הם בני שישים ויותר.  גורם סיכון שני הוא מצב של כשל חיסוני בעקבות מחלה או טיפול כימותרפי. עם זאת, המחלה מופיעה גם באנשים צעירים ובריאים ואפילו בילדים.

הערכה  היא שכ-30% מהאוכלוסייה יחוו בשלב כלשהו בחייהם אפיזודה של זוסטר. יש לציין שבכל העולם ישנה עלייה משמעותית בשנים האחרונות בהופעות של מקרי זוסטר, והסיבה לכך אינה ברורה.

 

מהם התסמינים של שלבקת חוגרת?

אחד מתסמיני המחלה המפורסמים הוא היווצרות של שלפוחיות קטנות על העור בפיזור אופייני – מאחר והנגיף רדום לאורך העצבים בגוף, פיזור הנגעים נראה לאורכם של העצבים בפנים או על הגב או בגפיים  – בצורת חגורה. מכאן מגיע שם המחלה. המיקום המדויק של השלפוחיות תלוי העצבים הנגועים, כשברוב המקרים מדובר בצד אחד של הגוף, ובדרך כלל באזור המותן או החזה.

הפריחה לרוב מלווה בכאבים או בתחושת גרד. ברוב הפעמים הכאבים מקדימים את הופעת הפריחה. בהמשך מופיע אזור אדום, ורק לאחר מכן מופיע המראה האופייני של הצטברות השלפוחיות על רקע האודם. אצל חלק קטן מן החולים יופיעו גם תסמינים כמו חום, חולשה ותחושה כללית לא טובה.

 

 זמן החלמה

בדרך כלל, תוך 7-10 ימים מהופעת הפריחה הנגעים יתחילו להגליד ולהתייבש, וכבר לא יופיעו נגעים חדשים. יחד עם זאת, אצל חלק מהחולים תחושות הכאב והגרד עלולות להימשך שבועות ואף חודשים אחרי שהפריחה נעלמת.

 

זה מידבק?

כשמדובר באנשים בריאים בעלי מערכת חיסון תקינה, נגעי השלבקת בעור עלולים לגרום להדבקה עד לשלב שבו הם מגלידים ומתייבשים. מגע עם נגעי שלבקת שטרם התייבשו עלול לגרום לאבעבועות רוח אצל אלה שלא חלו באבעבועות רוח או שלא חוסנו נגדה. מומלץ לכסות את הנגעים כדי להקטין את הסיכון להדביק אחרים.

לסיכום, אם יום בהיר אחד הופיעו על גופכם שלפוחיות אדומות מגרדות – אנא קבעו תור לרופא עור במהירות כדי לנסות ולהימנע מכאבים שיכולים להתפרס על גבי שבועות ואולי חודשים, ואף לגרום לסיבוכים מסוכנים עוד יותר.

רפואה

תוכן עניינים
מצאתם את מה שחיפשתם ? שתפו בקליק
נשמח לעמוד לשירותכם
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
רגליים עדינות של תינוקות
כללי
חשיבות בריאות כף הרגל של התינוק שלך

עבור הורים לתינוקות קטנטנים, בריאות רגליהם העדינות של ילדיהם היא נושא חשוב בכל משמעות רבה. כפות הרגליים של התינוק אינן רק חלק קטן וחמוד מגופו הפצפון, אלא חלק חשוב ועיקרי

תאריך מוצלח.
כללי
6 טיפים לדייט מוצלח

דייט ראשון יכול להיות מלחיץ, אבל הוא גם יכול להיות הזדמנות נהדרת להכיר מישהו חדש ומעניין. קבלו 6 טיפים שיעזרו לכם להפוך את הדייט שלכם למוצלח.   1 – בחרו

איך צריך לפעול באירוע לב
בריאות
איך צריך לפעול באירוע לב?

אירוע לב הוא מצב רפואי חירום המתרחש כאשר זרימת הדם לחלק מהלב נחסמת, וכתוצאה מכך נגרם נזק לשריר הלב. זהו אחד הגורמים השכיחים המובילים לתמותה ברחבי העולם, ולכן חשוב מאוד

עולם ומלואו הכירו 5 סוגים של עדשות מגע
בריאות
עולם ומלואו: הכירו 5 סוגים של עדשות מגע

עדשות מגע חוללו מהפכה בעולם של אביזרים לתיקון ראייה והציעו חלופה נוחה ופרקטית למשקפי ראייה רגילים. עם התקדמות הטכנולוגיה, יש כיום סוגים שונים של עדשות מגע שזמינות בשוק ויכולות לתת