גורמי סיכון לסרטן צוואר הרחם

סרטן צוואר הרחם הוא אחד הסרטנים השכיחים ביותר בקרב נשים הן במדינות מתפתחות והן במדינות מפותחות. עם זאת בשנים האחרונות יש ירידה בכמות החולות בסוג סרטן זה בעיקר במדינות מפותחות וכמו כן גם ירידה באחוז התמותה. הסיבה העיקרית לכך היא המודעות העולה לגורמי הסיכון לסרטן והדרכים הרבות להימנע מהתפתחות הסרטן ולגילוי מוקדם שלו.

 

גורמי הסיכון לסרטן צוואר הרחם

סרטן צוואר הרחם כמו כל סרטן מושפע מגורמי סיכון כלליים שיכולים לגרום להיווצרות של כל סוג סרטן כמו עישון.

בנוסף, יש אוכלוסיות שיותר פגיעות לסוג זה של סרטן בגלל הגנטיקה של המשפחה שלהם. נשים עם היסטוריה משפחתית של סרטן צוואר הרחם יהיו בעלות סיכון גבוה יותר לחלות.

גורם הסיכון העיקר לסרטן צוואר הרחם הוא נגיף הפפילומה האנושי – HPV. לנגיף יש הרבה מאוד תתי זנים שרובם לא גורמים לסרטן. אך יש מספר תתי זנים שמוגדרים ככאלו המעלים את הסיכון לסרטן צוואר הרחם. הנגיף מדביק תאי עור וריריות ועובר בעזרת מגע ישיר, ברך כלל בקיום יחסי מין לא מוגנים. חשוב לציין שלא כל אישה שנחשפת ונדבקת בווירוס תחלה בסרטן. רובן יחלימו ללא בעיה.

גורם סיכון נוסף שנמצא הוא הריונות. בעיקר ריבוי הריונות אצל נשים צעירות. הסיבה לכך לא ידועה, אך הסטטיסטיקה כאן מדברת בפני עצמה. היום סבורים שהריונות עשויים להעלות את הסיכון לסרטן צוואר הרחם.

גלולות למניעת היריון גם כן נמצאו כגורם סיכון. הן משנות את רמות ההורמונים בגוף וכך יכולות להעלות את הסיכון להתפתחות הסרטן. הסיכון הולך וגובר עם משך הזמן בו נלקחו הגלולות אך הפסקת השימוש בהן מעלימה את הסיכון המוגבר. נציין שגלולות נמצאו כאפקטיביות בלמנוע סוגי סרטן אחרים כמו סרטן הרחם, לכן על כל אישה להתייעץ עם רופא הנשים שלה בהתאם למצבה האישי.

כמו כן, אוכלוסיות בעלות ליקויים במערכת החיסון יותר פגיעות. מערכת החיסון חשובה על מנת להילחם בגורם המרכזי לסרטן שהוא נגיף הפפילומה, לכן נשים אצלם מערכת החיסון לא עובדת כמו שצריך נמצאות בסיכון גבוה יותר לחלות בסרטן צוואר הרחם אם נחשפו לנגיף. ליקויים במערכת החיסון יכולים להיות מחלות כשל חיסוניות שונות, זיהום בנגיף HIV, תרופות מדכאות חיסון וכו'.

רחם מדומה

 

דרכי מניעה

היום דרך המניעה המרכזית היא חיסון נגד נגיף הפפילומה האנושית. בישראל החיסון היום נותן הגנה מפני 4 תתי זנים נפוצים של הווירוס. זנים 16 ו-18 שמוגדרים כבעלי סיכון גבוה לסרטן צוואר הרחם, וזנים 6 ו-11 המוגדרים כבעלי סיכון נמוך.

סרטן צוואר הרחם לרוב מתגלה אצל נשים צעירות מתחת לגיל 50 אך עדיין יכול להתגלות גם בגיל מאוחר יותר לכן היום ההמלצה היא להתחסן בכל גיל.

יש לזכור שהחיסונים לא מגנים מכל הזנים הגורמים לסרטן לכן עדיין יש צורך לעשות בדיקות מעקב שגרתיות.

תוכן עניינים
מצאתם את מה שחיפשתם ? שתפו בקליק
נשמח לעמוד לשירותכם
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
4 סיבות לשים מכשיר שמיעה
בריאות
4 סיבות לשים מכשיר שמיעה

למרות שבעיות שמיעה אינן דבר נדיר, עדיין יש לא מעט אנשים שמסרבים לשים מכשירי שמיעה. מבחינת המוצר עצמו, בדיוק כמו שמשקפיים עוזרות לעיניים שלכם לראות טוב יותר, כך מכשירי שמיעה

5 מוצרי טיפוח שאת חייבת בבית
כללי
5 מוצרי טיפוח שאת חייבת בבית

אין ספק שטיפוח אישי נכון הוא תנאי הכרחי לגוף בריא. טיפוח הגוף אינו מושג מודרני ונשים רצו להיראות אטרקטיביות מאז ימיה הראשונים של הציוויליזציה. מדובר בהרגל שכל אישה חייבת לסגל

פטור ממס הכנסה - כך תדע האם אתה זכאי!
כללי
פטור ממס הכנסה – כך תדע האם אתה זכאי!

בדומה למדינות שונות, בישראל כל אדם נדרש לשלם מס הכנסה על הכנסותיו מעבודה על פי מדרגות המס הקבועות בחוק. פטור ממס הכנסה הוא פטור מתשלום מס הכנסה על הכנסות מסוימות.