אנדומטריוזיס – המחלה השקופה

במהלך חייהן, המון נשים נאלצות לחוות ולעבור קשיים שונים שמתקשרים במקורם למערכת הרבייה וההורמונים הנשית. בעקבות הגיוון ההורמונלי והשפעתו על אזורים שונים בגוף, נשים חוות כאבים משתנים – בגב ובאזור האגן, בגפיים ובבטן – כחלק מהווסת החודשית, ימי הביוץ ואפילו בין לבין.

חלק מהנשים סובלות גם מדברים מפותחים יותר אך בכלל לא יודעות – לפעמים ממחלות כמו תסמונת קדם וסתית, ולעיתים אחרות ממחלה עליה לא מדברים מספיק כלל – אנדומטריוזיס.

 

מחזור ההורמונים באישה

בשביל להבין מה זה אנדומטריוזיס חשוב קודם כל להבין את מחזור ההורמונים הקבוע שעובר בגופה של אישה ממוצעת. מחזור ההורמונים הקבוע שמדובר בעיקר בספרות הרפואית הוא מחזור של 28 ימים בערך – הוא מתחיל בעת תחילת הדימום הווסתי, ואז לאחר תקופה מוערכת של 14 ימים – בהם התרחשו שינויים הורמונליים רבים – מתחיל הביוץ.

הרעיון הוא שבשביל שתהליכים אלה ונוספים יתרחשו כשורה ויצליחו לספק בצורה טובה את הצורך עליו הם עונים – הפרייה של ביצית וקליטתה להמשך גדילה לעובר ברחם – ההורמונים השונים מחלפים כהרף עין ומשתנים כל יום.

 

אנדומטריוזיס – מה זה בכלל?

אז אם תהיתם מה זה בכלל או, למשל, איך אנדומטריוזיס ואי פוריות קשורים זה לזה – הנה כמה תשובות. אנדומטריוזיס זו מחלה בה תאים המצפים את רירית הרחם – אלה המדממים כל חודש בעת הווסת – יוצאים אל האגן דרך החצוצרות במקום לצאת החוצה, נדבקים לאיבר, רקמה או כלי דם באזור ומתחילים לדמם.

לעיתים התאים מתפשטים וגדלים ואפילו שולחים נגעים לאזורים שונים באגן ומעבר לו – נגעים של תאים שמדממים יחד עם כל דימום וסתי ובכך מובילים להדבקה של איברים, לצילוק רקמות, פגיעה בגמישות כלי דם ואפילו גורמים להיווצרות ציסטות מסוכנות. כל זה – אם מתרחש באזור האגן ואיברי הרבייה שם – עלול להוביל לפגיעות בפוריות שיהפכו קשות יותר ויותר עם התקדמות המחלה.

 

מודעות ואבחון המחלה

אחת הסיבות העיקריות להופעת המחלה לשלבים כל כך מסוכנים ופוגעניים לגוף היא חוסר מודעות בציבור לאנדומטריוזיס. לרוב הנשים לוקח כ10 שנים להגיע לאבחנה של אנדומטריוזיס, אם בכלל מצליחות לקבל אבחון מדויק.

אבחנה מוקדמת מסוגלת למנוע המון נזקים, ולכן חשוב לקרוא יותר על המחלה ולשים לב לכאבי וסת וכאבים המתרחשים קרוב לזמן הווסת שנראים חריגים וקיצוניים במיוחד – אלה יחד עם עוד המון סימנים ותסמינים נוספים עלולים להעיד על אנדומטריוזיס, ולכן חשוב להיבדק אצל מומחה במהרה.

 

טיפול באנדומטריוזיס

המזל הוא שישנם כמה טיפולים הורמונליים ואפילו ניתוחים שונים לטיפול במחלה, אך זה לא אומר שניתן להתייחס אליה בקלות דעת – הטיפולים משתנים ותלויים מאוד בשלבי המחלה. מלבד טיפול ישיר במחלה יש עוד המון טיפולים שונים ורפואה אלטרנטיבית שמאפשרים הקלה בכאבים ויכולת התנהלות טובה יותר.

 

לסיכום…

אנדומטריוזיס זו מחלה שלא שמעו עליה המון, אבל היא מסוכנת ומתקיפה המון נשים. חשוב להתעדכן במידע הקיים, לקרוא עליה ולדעת לשים לב לתחושות חריגות – אבחנה מהירה יכולה לחסוך המון נזקים מיותרים ושנים של תסכול וכאבים. חשוב להעלות את המודעות כמה שיותר, ולשים לב לנושא ככל האפשר.

אנדומטריוזיס

תוכן עניינים
מצאתם את מה שחיפשתם ? שתפו בקליק
נשמח לעמוד לשירותכם
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
רגליים עדינות של תינוקות
כללי
חשיבות בריאות כף הרגל של התינוק שלך

עבור הורים לתינוקות קטנטנים, בריאות רגליהם העדינות של ילדיהם היא נושא חשוב בכל משמעות רבה. כפות הרגליים של התינוק אינן רק חלק קטן וחמוד מגופו הפצפון, אלא חלק חשוב ועיקרי

תאריך מוצלח.
כללי
6 טיפים לדייט מוצלח

דייט ראשון יכול להיות מלחיץ, אבל הוא גם יכול להיות הזדמנות נהדרת להכיר מישהו חדש ומעניין. קבלו 6 טיפים שיעזרו לכם להפוך את הדייט שלכם למוצלח.   1 – בחרו

איך צריך לפעול באירוע לב
בריאות
איך צריך לפעול באירוע לב?

אירוע לב הוא מצב רפואי חירום המתרחש כאשר זרימת הדם לחלק מהלב נחסמת, וכתוצאה מכך נגרם נזק לשריר הלב. זהו אחד הגורמים השכיחים המובילים לתמותה ברחבי העולם, ולכן חשוב מאוד

עולם ומלואו הכירו 5 סוגים של עדשות מגע
בריאות
עולם ומלואו: הכירו 5 סוגים של עדשות מגע

עדשות מגע חוללו מהפכה בעולם של אביזרים לתיקון ראייה והציעו חלופה נוחה ופרקטית למשקפי ראייה רגילים. עם התקדמות הטכנולוגיה, יש כיום סוגים שונים של עדשות מגע שזמינות בשוק ויכולות לתת