טיפול באכילה רגשית באמצעות מדיטציה

אכילה רגשית הוא מצב בו אנו אוכלים על מנת להתמודד עם הרגשות והתחושות השונות שמציפות אותנו ביומיום. כאשר אכילה רגשית הופכת לבעיה רצינית, אחת הדרכים המומלצות לטפל בה היא דרך שילוב המדיטציה, באופן יומיומי, ככזו המתמקדת ברגשות, נותנת להם ביטוי, עובדת על הריכוז ומשלבת פעילות גופנית.

מהי אכילה רגשית?

אנו מתמודדים בשגרת חיינו עם מגוון רב של רגשות ותחושות אשר יכולים לשבש לנו את שגרת החיים ולאחרים לגרום לאכילה רגשית מופרזת. אלו אותם רגשות שמניעים אותם לאכול בצורה כפייתית ולא נשלטת על מנת לדכא את התחושות והמחשבות השונות המתלוות להם.

מדיטציה כטיפול באכילה רגשית

מדיטציה, ככזו שהוכיחה את עצמה כמשפרת את המצב הבריאותי והרגשי בהתאם, וכזו שעובדת הרבה על מה שעובר לנו בראש היא דרך נהדרת לביצוע טיפול באכילה רגשית. מעבר לכך שהמדיטציה תעזור לאדם הסובל מאכילה רגשית להיפטר מתחושות הבושה והאשמה שמתלוות לאכילה המופרזת, דרך השעיית השיפוטיות והתמקדות ברגשות שלנו על מנת לתת להן ביטוי, יש למדיטציה יתרונות נוספים: היא מאפשרת לאדם לאזן בין התחושות שלו והפעולות שלנו, מונעת הדחקת רגשות, הקשבה יומיומית לגוף שלנו ולמחשבות שלנו, חידוד המודעות העצמית, ובמקרה של אכילה רגשית – המודעות לאכול עצמו; לכמויות, לאובססיביות ולרצון הבלתי נשלט לפנות לאוכל כמוצא ראשון לדיכוי או שיכוך רגשות.

 

שיטות שונות

מודעות כמפתח לשליטה

אחת הדברים שהמדיטציה עובדת עליהם במהלך התהליך הוא המודעות לעצמנו, לגוף שלנו ולנפש שלנו. במקרה של טיפול באכילה רגשית, המדיטציה תורמת בכך שאנו נהיים מודעים יותר לפעולות שונות. בעוד אכילה רגשית מתאפיינת בחוסר שליטה ומתן תשומת לב, המדיטציה עובדת בדיוק על כך; ערנות למה אני אוכל, האם אני רעב כשאני אוכל ועל איזה צורך האוכל עונה לי?
כאשר אנו מודעים, אנו בעצם עוקבים צעד אחר צעד בתהליך של מה שאנו מכניסים לגופינו; למרקם של האוכל, לצורה של האוכל, לטעם של האוכל. בכך, אנו חווים את החוויה המלאה ומגיעים לרמת סיפוק מסוימת. אנו כבר לא מוסחים על ידי רגשות מודחקים או תחושות לא נעימות כשאנו אוכלים כמו אשמה, מרירות ובושה, אלא אנו מתמקדים בצורה אבסולוטית בפעולה שלי דרך המדיטציה – התרכזות בפעולה אחת והימנעות מהסחות דעת.

מטרות הטיפול

המדיטציה בראש ובראשונה עובדת קודם כל על הרגש במטרה לתעל את הייאוש, מחוסר ירידה במשקל בעקבות דיאטות לא מוצלחות, או התסכול שנובע מהחוסר שליטה באוכל לרגשות חיוביים, לא שיפוטיים ובעיקר כאלו המועילים לאדם ועוזרים לו בפן החברתי. אלו אותם הדברים שמאפשרים לו סדר וארגון בחייו ומקנים לו כלים כך שהוא יוכל להתמודד לטווח הארוך. טיפול באכילה רגשית לא מתחיל ונגמר באוכל, אלא מדובר על רבדים עמוקים יותר שטבועים בתת המודע של האדם ומהווים מעין טריגרים שעולים לעיתים תכופות וגורמים לו לחזור להרגלים הלא טובים הללו. האדם לא רק איבד שליטה על מה שהוא מכניס לגופו, אלא גם על מה שמתרחש בגופו ועל מחשבותיו הטורדניות. החשוב הוא להפריד בין צורך גופני, שמתבטא ברעב, לבין צורך רגשי, של אכילה כפייתית שלא נובעת בהכרח מרעב. המטרה היא להבין על מה האוכל מפצה, מה אני מנסה לשכוח או להדחיק, למה האוכל הוא המוצא הראשוני מתוך מקום הבנתי שהמדיטציה היא זו שיכולה להקנות לאדם, דרך הצבת מטרות ברורות, את היכולת לווסת בין שלל המצבים הרגשיים שהוא חווה ובעצם לעזור לו בכך גם לשפר את הרגלי האכילה הלקויים שלו והחלפתן בהרגלים בריאים יותר שנשארים איתו לאורך זמן ועוזרים לו לשפר את הביטחון שלו, התחושות שלו ואת ההתייחסות העצמית שלו.

תוכן עניינים
מצאתם את מה שחיפשתם ? שתפו בקליק
נשמח לעמוד לשירותכם
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
איך צריך לפעול באירוע לב
בריאות
איך צריך לפעול באירוע לב?

אירוע לב הוא מצב רפואי חירום המתרחש כאשר זרימת הדם לחלק מהלב נחסמת, וכתוצאה מכך נגרם נזק לשריר הלב. זהו אחד הגורמים השכיחים המובילים לתמותה ברחבי העולם, ולכן חשוב מאוד

עולם ומלואו הכירו 5 סוגים של עדשות מגע
בריאות
עולם ומלואו: הכירו 5 סוגים של עדשות מגע

עדשות מגע חוללו מהפכה בעולם של אביזרים לתיקון ראייה והציעו חלופה נוחה ופרקטית למשקפי ראייה רגילים. עם התקדמות הטכנולוגיה, יש כיום סוגים שונים של עדשות מגע שזמינות בשוק ויכולות לתת

4 סיבות לשים מכשיר שמיעה
בריאות
4 סיבות לשים מכשיר שמיעה

למרות שבעיות שמיעה אינן דבר נדיר, עדיין יש לא מעט אנשים שמסרבים לשים מכשירי שמיעה. מבחינת המוצר עצמו, בדיוק כמו שמשקפיים עוזרות לעיניים שלכם לראות טוב יותר, כך מכשירי שמיעה